De knoop is doorgehakt. Dit keer ga je je nieuwe website uitbesteden. Je huidige site moet nu maar eens de prullenbak in, maar je bent het zat om zelf te ploeteren. Je wilt weer vol trots je website kunnen showen, dat je huisstijl er netjes in verwerkt is en dat je serieus genomen wordt. Matchend bij je onweerstaanbare aanbod en verhoogde prijzen natuurlijk. Maar wat komt er allemaal bij kijken?

Om een website-traject wat minder overweldigend te maken, vertel ik welke vier dingen je webdesigner van je nodig heeft, voor hij/zij aan je website kan beginnen. Want als we niet weten wat jouw wensen zijn over de vormgeving, indeling of functies, zouden we “maar wat doen”. En dat is zonde van je nieuwe website.

Om een website te ontwerpen die naadloos aansluit op jou, jouw onderneming en je visie, hebben we jouw input nodig. En daar komt wat huiswerk bij kijken.

1. Vertel wat het doel is van de website, welke functies je nodig denkt te hebben en welke ideeën je al hebt over de indeling en pagina’s.

De meeste webdesigners stellen deze vragen aan je tijdens een kennismakingsgesprek of via een vragenlijst. Je antwoorden hierop zorgen ervoor dat we een next-level website kunnen maken die naadloos aansluit bij jou en je doelgroep.

Bijvoorbeeld als het doel is om producten of diensten laten bestellen en betalen, dan heb je e.e.a. nodig om de bestelling te automatiseren en betaling te verwerken. Of als het doel is om contact te laten opnemen, dan heb je geen spannende functies nodig (scheelt kosten!).

2. Schrijf teksten die op je site moeten komen (of laat deze schrijven)

Per pagina lever je de (waar mogelijk) definitieve teksten aan. Want tekst geeft context en input van wat je op een pagina wilt hebben staan. Anders zouden we maar wat doen. De webdesigner maakt je teksten visueel uitnodigend om te lezen.

Als je je website al gaat bouwen zonder na te hebben gedacht over tekst en beeld, doe je maar wat en blijf je eindeloos tweaken. Zorg dus dat je teksten en fotografie vóór de start van het ontwerpen of bouwen aanlevert.

3. Verzamel alle fotografie & huisstijl onderdelen en lever deze in hoge kwaliteit aan

Fotografie maakt of breekt een website en bepaalt een groot deel van de vormgeving en sfeer. Zorg voor mooie foto’s in hoge resolutie, of laat deze maken. Ook heeft de webdesigner je logo nodig (tenzij je deze ook meteen laat ontwerpen), plus eventueel illustraties of patronen van je huisstijl.

4. Regel hosting & een domein

Hosting is ruimte op een server waarop jij jouw website zet. Regel liever je hosting zelf, dan via je webdesigner. Dan heb je alles in eigen beheer. Uiteindelijk hebben we ook je FTP gegevens nodig. Daarmee kunnen we de site naar jouw server verhuizen als ‘ie af is. Maar daar helpen we je t.z.t. nog wel bij 🙂

That’s it! Hoe eerder je dit allemaal aanlevert, hoe vlotter de doorlooptijd van je nieuwe website is. En als je nieuwsgierig bent naar meer, kun je even bij mijn SuperFancy websitepakket kijken wat je kunt verwachten qua werkwijze, inhoud van een websitepakket en wat de investering is.