Selecteer een pagina

In mijn vorige blog heb ik laten zien waarom je logo geen beeldmerk nodig heeft. Dat hij ook gewoon eenvoudig mag zijn en je er vooral niet op moet vastlopen. Goed nieuws: dat geldt ook voor je website! Je website hoeft echt niet bij het lanceren vanaf dag één perfect en “af” te zijn. Dat kost je alleen maar superveel extra tijd en geld. Grote kans dat je het jezelf veel te moeilijk maakt, waardoor je maar niet live gaat en dus ook potentiële klanten misloopt.

Maak het jezelf niet zo moeilijk

Als je je onderneming op poten aan het zetten bent, kan ik me voorstellen dat je snel live wilt, zodat je zo snel mogelijk te vinden bent. Zodat mensen kunnen vinden wie je bent, wat je missie is en wat je te bieden hebt. Maar heb je daarvoor vanaf dag 1 al een betaalsysteem nodig? Of een leden-omgeving? Of een weggever? Natuurlijk niet!

Zorg eerst maar eens dat je überhaupt een website hebt om te lanceren. Dat je in je Instagram die link in bio kunt plaatsen. Je eerste klanten laten betalen kan ook door ze handmatig een factuur te sturen. Ga pas investeren in betaalsystemen, leden-omgevingen en autoresponders met inloggegevens voor cursussen als het echt lekker begint te lopen en handmatig werken teveel tijd gaat kosten.

Zulke functies op je website brengen namelijk behoorlijk wat extra kosten en tijd met zich mee. Dat is vaak niet eenvoudig om zelf te regelen, dus moet je al snel een webbouwer inhuren. En als je het wel zelf gaat proberen, ben je voor je het weet, dágen en “ik ga mijn laptop uit het raam smijten”-momenten verder. En dat terwijl je een paar maanden later nieuwe inzichten krijgt en aanpassingen doet in je aanbod, waardoor je die functies misschien niet eens meer nodig hebt.

Sneller website lanceren door weggever later pas toe te voegen
Mijn klant Annick wilde graag een weggever op haar site, maar moest die nog maken. Geen reden om haar website niet te lanceren gaan; dan voegen we die toch gewoon later alsnog toe?

Ga liever stap voor stap uitbouwen

Maak het jezelf niet meteen zo moeilijk. Begin eenvoudig en bouw je site stap voor stap uit met functies die je écht nodig  hebt. Niet die je denkt nodig te gaan hebben. Kijk kritisch naar je wensenlijstje en bekijk wat je meteen nodig hebt en wat er ook later nog bij kan.

Wat goed is om in ieder geval te hebben bij het lanceren van je site:

  • Een homepagina die vertelt wie je bent, wat je doet en hoe je dat doet. Met call-to-action naar het belangrijkste doel op je site (zoals inschrijven op maillijst, contact opnemen, pakket aanvragen)
  • Een over mij-pagina waar je jezelf laat zien en vertelt waarom je doet wat je doet
  • Een pagina met je aanbod (plus eventueel salespagina’s per dienst/product)
  • Een contactpagina met contactformulier en links naar je social media kanalen
  • Een cookie notice (om aan de AVG te voldoen)

Wat écht geen ramp is om later pas toe voegen

  • Een weggever
  • Een blog
  • Een betaalsysteem (doe dit pas als handmatig facturen sturen te veel tijd gaat kosten)
  • Een member-omgeving (scherm eerst gewoon een pagina af met een wachtwoord en investeer in een member-omgeving als je een X aantal sales hebt gedaan).
  • Video (bijv. waarin je over je aanbod vertelt)
  • Een afsprakensysteem (laat ze eerst gewoon contact opnemen en plan de afspraken handmatig in, totdat het teveel tijd gaat kosten)

Een website is nooit af

En onthoud: een website is nooit af. Bij een WordPress website kun je wanneer je maar wilt altijd nog functies (laten) toevoegen. Laat je site stap voor stap meegroeien met jouw nieuwe inzichten en successen. Zo kun je sneller je website lanceren, zonder dat het meteen een vermogen kost.

Download gratis: Snelgids voor je nieuwe website

Alles wat je moet weten vóór je jouw nieuwe website gaat of laat maken